Assistans i halka
Kör era assistenter bil i tjänsten? Jag tror att ganska många gör det. Många anordnare är nog duktiga på det här och har upprättat ett bilavtal för att tydliggöra ansvaret om något händer. Men känner du som arbetsgivare dig trygg i att de kan framföra fordonet de kör på ett trafiksäkert sätt? Det känns särskilt aktuellt nu med snö, is och trafikvarningar så långt ögat kan se.
Många äldre assistenter gjorde kanske aldrig "halkan" när de tog körkort och har kanske inte heller kört i halka i sitt privatliv. När man är hemma kan man välja om man ska köra eller inte men det kan man inte i arbetet. Det kan också vara svårt att säga nej till att köra om man blir ombedd även om man vet att man kanske borde. Vad ger ni era assistenter för information om det här? Vad ska de göra om de känner att de inte vill köra för att det inte är trafiksäkert? Det kan både handla om att bilen i sig inte är trafiksäker, att väglaget är för dåligt eller kanske att assistenten är för trött för att köra.
Civilförsvarsförbundet har sammanställt information om vinterkörning.
Tina Thörner skriver om vinterkörning för Kommunalarbetaren
Trygg Hansa har tagit fram en kort information om vad man ska tänka på om man är trött.
Motormännen har tagit fram tips om att köra i snö och halka. Redgo likaså.
Swedish Prepper har tagit fram en särskild lista för vinterkörning. Fast jag måste säga att jag saknar lite mat och dryck på den listan. Alltid bra att ha med sig! Typ någon chokladkaka och en flaska vatten.
Det är också viktigt att tänka på särskild utrustning som den assistansberättigade kan behöva om något skulle hända så att man blir stående längs vägen.
Arbetsmiljöverket säger så här:
För att minska riskerna i trafiken ska arbetstagaren följa gällande trafikregler. Enligt samlad erfarenhet och forskning är det här de tre mest betydelsefulla punkterna:
- rätt hastighet,
- ingen alkohol,
- inga droger,
- samt användning av bilbälte.
Det är också viktigt att arbetstagaren inte använder mobiltelefonen eller annan kommunikationsutrustning när det påverkar körningen på ett trafikfarligt sätt.
Arbetstagaren ska uppmärksamma risker i arbetsmiljön och rapportera dem till sin arbetsgivare.
Om det ändå händer något är det du som arbetsgivare som ska anmäla det som en arbetsskada eller ett tillbud. Själva bilen är en annan sak men personerna, dina anställda, är du ansvarig för.
Arbetsmiljöverket ger följande exempel på allvarliga händelser som ska anmälas:
- laserbelyst förare i transportmedel under färd
- däckexplosioner under färd
- fordonsbrand under färd
- avåkningar från trafikerad led på grund av exempelvis trötthet, stress, GPS- eller telefontrafik
- kollision med ett fordon där person/personer i det andra fordonet omkommer/skadas allvarligt. Om det egna fordonet och föraren klarar sig lindrigt utan skador, kan den psykosociala skadan bli stor
- spårig vinterväg där föraren ligger i fel spår och strax före mötet med annat fordon själv kommer i säkerhet
- misshandel mot förare
Om du inte känner dig trygg kanske du ska kosta på dig att utbilda dina assistenter genom att genomföra halkkörning och/eller ge utbildning i risker de behöver vara medvetna om.