Gratis hjälp. Eller?

Häromdagen fick jag ett reklamblad i brevlådan. Jag skulle få hjälp att byta assistansbolag om jag inte var nöjd med mitt nuvarande. Alldeles gratis också. Tänk vad snälla människor är!

Det här är ett affärsfenomen som vuxit ganska markant över tid. När jag arbetade för IfA jobbade vi hårt för att ta fram bra hjälpmedel för assistansanvändare när de skulle välja assistansverksamhet. Dels tog vi fram villkor för vad vi ansåg vara seriös verksamhet, dels tog vi fram ett frågeformulär som enskilda personer skulle kunna använda vid valet av anordnare. Man kan ju fråga sig varför det behövdes ett frågeformulär om man valde en anordnare som var seriös men vi insåg tidigt att olika saker är helt olika viktiga för olika personer. En verksamhet som är jättebra för den som har ett utmanande beteende kanske inte alls funkar för en vuxen person med önskemål om att ta ett stort ansvar för den egna assistansen.

Nåja. För den enskilde personen som skulle välja var det här verkligen HELT gratis hjälp. Det var, och är, IfAs syfte att hjälpa sina medlemmar men även andra fick haka på utan kostnad.

De här företagen som erbjuder "gratis" hjälp har dock inte riktigt samma syfte misstänker jag. De är FÖRETAG. Företags syfte är att tjäna pengar. Hur kan de tjäna pengar om deras enda verksamhet är att hjälpa människor att hitta rätt företag om de inte tar betalt för tjänsten? Svaret är att de TAR betalt för tjänsten. Fast inte av den assistansberättigade direkt. Istället tycks det vara vanligt att de tar kontakt med olika assistansverksamheter och frågar om de är intresserade av att få en ny kund. Om de är det får de betala en viss andel av den personens beviljade assistansersättning under t ex ett år för att få namn och kontaktuppgifter på kunden.

Det kryper lite i mig av de här metoderna. Men ännu mer kryper det i mig av att vissa av dessa företag gör gällande att de på något sätt skulle veta vilket företag som är bäst för kunden! Jag har arbetat så oerhört länge med den här frågan och vill fortfarande mena att det bästa verktyg som finns för att välja verksamhet är den frågeguide IfA har tagit fram. Att kunna föreslå något som man vet fungerar kräver troligen mediala förmågor som jag tvivlar företagen besitter.

Jo, jag vet att det tar tid att välja "rätt". Men låt det ta den tiden! Kolla på Eniro vilka verksamheter som finns och ring runt. Eller fråga vänner och bekanta. Eller kolla vilka som är IfA-godkända. Eller sök på Assistanskoll. Och så använder du IfAs frågeguide. Använd din beviljade assistansersättning till det den är tänkt istället. Löner. Utbildning. Omkostnader. Strunta i att göda de här företagen.

OBS! Det kanske finns undantag. Det kanske finns seriösa företag som lägger flera veckor på att intervjua dig för att höra om dina tankar och önskemål och sen intervjuar olika assistansföretag för att hitta en "perfect match". Kanske.

Hemsida & Design av Intendit Webbyrå