Rättslös som anordnare?
Jag är en bekännande byråkrat. Det är sant. Jag gillar byråkrati. I alla fall när byråkrati innebär rättssäkerhet för den enskilde, eller som i det här fallet för en anordnare. Regler är till för att den enskilde/anordnaren ska veta vad som gäller. Det är den enskildes trygghet mot myndigheten kan man säga. Dålig byråkrati är däremot något annat. Det är när handläggare använder regelverket MOT den enskilde. Eller gör fel som man också kan kalla det.
Idag blev jag uppringd av en väldigt ledsen och upprörd anordnare. De hade upptäckt att de inte fick några pengar utbetalda den 20:e. Ingen förklaring, ingen förvarning, bara ingen utbetalning. Anordnaren är en äldre kvinna som har skapat ett assistansföretag för att bedriva assistans för sitt vuxna barn. De har haft tillstånd länge. För något år sedan fick kvinnan skicka in ett läkarintyg som visade att hon fortfarande kan arbeta som assistent. I övrigt har de inte haft så mycket med kassan att göra. Men nu kom det alltså inga pengar och anordnaren försökte förtvivlat få svar på varför. Eftersom det inte längre finns några handläggare att få tag på gick det inte heller att få något svar.
Ett par timmar efter att jag blev kontaktad hade FK då äntligen ringt upp anordnaren. Det visade sig att de stoppat utbetalningen på grund av kvinnans ålder. Enligt deras egen information ska FK alltid kontakta anordnaren innan de stoppar utbetalningen. Ett sådant stopp ska då bero på att de ser allvarliga missförhållanden eller har misstankar om brottslighet eller liknande. Och OM de stoppar utbetalningen till företaget ska pengarna istället betalas ut till den assistansberättigade. Här skedde varken det ena eller det andra. De bara inte betalade ut pengarna. FK kan naturligtvis också stoppa utbetalningen för en enstaka assistent om de anser att det är rätt. Ett exempel kan vara att man anser att det inte har lämnats assistans av kvalitet, t ex pga att assistenten har arbetat för mycket eller på grund av ålder. Men även då ska de kontakta anordnaren. Och de ska inte hålla inne HELA assistansersättningen utan bara för den enda assistenten.
Sen kommer det nästan ännu märkligaste. När FK nu äntligen kontaktade anordnaren så ÄNDRADE de sig på direkten. Den som pratade med ägaren/mamman konstaterade att hon "lät pigg" så handläggaren skulle göra en manuell utbetalning när hon hade tid. Fast det hade hon inte nu så de kunde inte vänta sig att få pengarna förrän nästa vecka. Efter löneutbetalningarna då...
Jag har kontaktat FKs huvudkontor och hoppas nu att det går ut tydligare riktlinjer till handläggarna så att något liknande inte inträffar igen.